Att gräva djupare - Lasses borrmaskin

Dag berättar en historia:

Förutom att hålla på med hemsidor och lära mig om beteendepyskologi, så har jag även tagit en ingenjörsexamen. En av mina lärare berättade en gång om ett tidigare uppdrag han hade fått. I korta drag utspelade det sig såhär:


En kund kommer in och vill utveckla en ny typ av specialborrmaskin. Här hade de flesta konstruktörer börjat fråga om hur den ska se ut och vad den ska klara av, för att sedan raskt skrida till verket. Men inte Lasse - han är erfaren och ställer den vitala frågan:

Vad ska ni använda det nya verktyget till? Varför behöver ni ett sådant verktyg?

Efter ett tags diskussion med följdfrågor och förklaringar fick han fram att maskinen i sig inte var vad de var ute efter. En borrmaskin var bara deras första idé på problemet de hade, vilket egentligen var att de behövde en tjänst för att göra hål.

Istället för att bara se en enda lösning (att utveckla en dyr specialprodukt) öppnade sig nya möjligheter och utrymme för fler kreativa idéer. Potentiella lösningar som tidigare inte ens hade funnits på radarn kom plötsligt fram i dagsljuset.

Så vad hände?

Mycket riktigt så fanns det en bättre lösning. Det visade sig att deras behov kunde lösas av en vanlig stansmaskin (en maskin som pressar fram hål i olika former, lite som vid pepparkaksbak där du har en form för att klämma fram roliga figurer). 

Till skillnad mot en borrmaskin som bara kan göra ett hål åt gången, så kunde stansmaskinen göra 100 st i sekunden (dvs mer än 100grr effektivare). Dessutom kunde kunden hyra in sig på en lokal verkstad som hade en sådan maskin och sparade då även miljontals kronor från borrmaskinens utvecklingskostad. Tror ni att de blev mer än nöjda?

Min poäng med att berätta den här lilla historien är att illustrera hur den första idén sällan är den bästa. Istället för att bli låst i ett enda spår redan från början, så är det värt att börja brett och ha ett öppet sinne för nytänkande. Att du ger dig tid för att gräva djupare och reflektera kring vad du egentligen är ute efter och varför - Det lönar sig!


/Dag Gimleström
Webbdesigner, ingenjör, marknadsstrateg. 


När jag bygger hemsidor åt kunder så har jag alltid vissa frågor jag ställer, där jag läser mellan raderna och gräver djupare för att förstå vad ditt egentliga behov är. Med ett tydligt syfte kring vad du vill göra och varför (och med mina kunskaper i beteende/psykologi), är det sedan lätt att resonera fram vad som är rätt just för dig och din hemsida. Det ger effekt på riktigt! 
Expertens 6 knep för en bättre hemsida